Tarikh: 22.09.2018
Masa : 8.30 pagi -12.30 tengahari
Tempat : Balai Bomba Dan Penyelamat Keramat, Jalan Jelatek, KL
Kehadiran : 49 peserta kanak-kanak, 30 ibubapa turut hadir
Objektif :
1. Memberi pendedahan kepada kanak-kanak tentang tugas dan peranan anggota bomba dan penyelamat
2. Memperkenalkan salah satu daripada 10 ciri individu unggul iaitu bermanfaat kepada orang lain.
Perjalanan Program / Ringkasan Perjalanan Program:
8.30 Pendaftaran dan sarapan di premis Balai Bomba dan Penyelamat
9.15 Slot 1 : Aktiviti Ice breaking di mulakan oleh Kak Fizah (Crew IJ).
10.00 Slot 2 : Aktiviti bersama Abang Bomba. Di kendalikan oleh Pegawai Bomba Encik Muhamad Hasanur Arif bersama beberapa orang pegawai bomba yang membantu. Dimulakan dengan sesi taklimat mengenai penjagaan keselamatan dan kebakaran selama 15 minit. Kemudian diikuti dengan demonstrasi ringkas tatacara menyelamatkan diri, “rebah dan guling”. Diikuti dengan peluang kanak-kanak menaiki jentera bomba dan merasai pengalaman berada di dalam jentera ketika kecemasan berlaku. Kanak-kanak juga berpeluang merasai pengalaman “peluk tiang untuk turun ke bawah dari tingkat 1” . Disudahi dengan aktiviti semburan air oleh bomba (kanak-kanak mandi manda).
11.30 Take 5 - Tukar pakaian, rehat
11.45 Slot 3 : Superheroes beraksi. Kanak-kanak dipilih secara rawak untuk bercakap di hadapan kawan kawan mengenai perasaan yang dialami sepanjang berprogram.
Kanak kanak diberikan pamplet ( 10 ciri peribadi unggul) dan diterangkan untuk mencontohi Pegawai Bomba yang bermanfaat kepada orang lain.
12.15 Pemberian cenderahati kepada peserta dan Pegawai Bomba.
Input yang diperoleh:
1. Kanak-kanak dapat didedahkan dengan cara-cara menjaga keselamatan diri dan peranan penting bomba
2. Kanak-kanak dapat mengetahui salah satu ciri untuk menjadi individu yang baik, susuk yang unggul adalah melalui contoh terdekat iaitu seperti pegawai bomba, melalui sifat yang perlu ada dalam diri, bermanfaat kepada orang lain.
Oleh
Nurul Maizatul Amirah Abd Rahaman
JK Pembangunan dan Pembelaan Kanak-Kanak
No comments:
Post a Comment