Tuesday 29 September 2020

ANALOGI AIR DAN KEHIDUPAN

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 


Assalamu’alaikum warahmatullah hiwabarakatuh.

 

Segala pujian bagi Allah SWT Tuhan sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah saw, keluarga serta para sahabat Baginda yang tercinta.

 

Selamat Hari Sungai Sedunia!! Buat seluruh rakyat Malaysia

- 27 September 2020 -

 

Sempena hari yang istimewa ini, saya kongsikan artikel bertajuk, “Analogi Air dan Kehidupan”. Saya memilih air sebagai perumpamaan, kerana nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih baik, lebih mulia dan lebih bermakna. Air sebagai sumber semula jadi dan tidak ternilai, perlu dipelihara pada setiap fasa dan proses kitarannya. 

 

ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ , Syukur kita kehadrat Illahi, Malaysia dirahmati Allah dengan sumber air dari sungai-sungai yang diumpamakan sebagai nadi kehidupan. Air adalah anugerah yang tidak ternilai yang juga salah satu makhluk ciptaan Allah, memiliki banyak keunikan dan keistimewaannya. Di dalam Al Quran, perkataan air (iaitu  الماء ) itu sendiri telah disebut sebanyak 62 kali. Selain itu, air juga digambarkan dalam pelbagai fasa, sama ada dari segi proses kejadiannya (seperti kitaran hidrologi, pembentukan awan, hujan, mata air, sungai, laut) atau air juga digambarkan sebagai fenomena rahmat dan bencana berkaitan air dalam lebih daripada 100 ayat dalam Al Quran.

 

Air dalam al-Qur’an mempunyai makna senada dengan perspektif sains dan kejuruteraan, walaupun dalam al-Qur’an, air disebutkan sebagai perumpamaan, balasan, dan ibrah bagi orang-orang yang mengkajinya.

 

Air adalah sumber kehidupan semua mahkluk hidup, mempunyai fasa, kitaran dan manfaat serta risiko bagi kelangsungan hidup. Begitu juga dengan manusia yang dijadikan oleh Allah sebagai makhluk terbaik yang diamanahkan untuk berperanan sebagai khalifah yang memakmurkan bumi. Manusia juga mempunyai beberapa fasa kehidupan, manfaat dan risiko dalam menjalani kehidupan sebagai seorang hamba yang mencari keredhaan Allah dan sesama umat manusia.

 

Kitaran sumber air bermula dari titisan hujan, yang jatuh ke bumi, lalu mengalir sebagai sungai. Disamping itu, terdapat juga air yang menyerap ke bumi membentuk aliran air bawah tanah dan mata air yang bergabung mengalir ke dataran yang lebih rendah dan seterusnya keluar ke laut. Kitaran ini berterusan, apabila air disejat dan membentuk awan serta turun kembali sebagai titisan hujan. Sepanjang kitaran tersebut, terdapat pelbagai faktor dan aktiviti lain yang akan membentuk dan menentukan ciri-ciri air, sama ada dari segi fizikalnya, nilai kuantiti dan kualitinya.

 

71 peratus  daripada permukaan bumi diliputi air, manakala purata air dalam badan manusia pula adalah 50 – 78 % berbeza mengikut peringkat umur. Oleh itu, dari sudut keperluan terhadap air, tidaklah keterlaluan jika kita menyebut, “jika tiada air, maka tiadalah kehidupan”.

 

Sebagai contoh pertanyaan Allah dalam firmanNya;

 

 “Dan kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman.”


Banyak perumpamaan berkaitan air direka sebagai kiasan gambaran kehidupan dan pengajaran buat kita , contohnya,  


  • Mana sungai yang tidak berhulu – yang mengkiaskan bahawa setiap sesuatu ada permulaan dan mempunyai asal usul
  • Air yang dicencang tidak akan putus – yang merujuk kepada silaturahim dalam kekeluarga 
  • Laut mana yang tidak bergelora – yang mengajar kita bahawa semua orang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan
  • Manakala peribahasa ‘menangguk di air keruh’ – menggambarkan dalam lumrah kehidupan, ada yang mengambil kesempatan
  • Sediakan payung sebelum hujan - yang menyarankan kita beringat-ingat sebelum ditimpa kesusahan
  • Setitik dijadikan laut, sekepal dijadikan gunung – yang menganjurkan kita berusaha secara berterusan untuk menghasilkan kejayaan
  • Fenomena banjir juga dijadikan perumpamaan seperti, ‘Sekali air bah, sekali pasir berubah’ - yang memberi contoh apabila berlaku pertukaran pemerintah, corak pemerintahan juga berubah.


Asalnya air bersifat suci lagi menyucikan. Sekiranya penggunaan air dipantau dan terpelihara, maka kekallah air sebagai sumber yang lestari. Akan tetapi, sekiranya sumber air itu tercemar dan tidak diuruskan dengan baik, maka bertukarlah air, yang asalnya sebagai sumber kehidupan menjadi sebaliknya.

 

Contohnya kesan akibat pembuangan sampah sarap dan bahan toksik, degradasi kawasan tadahan air serta pembaziran air, akan menjejas kualiti air. Tanpa pemantauan dan usaha pemuliharaan yang berkesan, maka air yang asalnya sebagai sumber kehidupan menjadi sebaliknya, iaitu menjadi agen yang membawa kepada kemudharatan dan krisis kehidupan seperti banjir, kemarau dan penyakit berasas air.

 

Oleh itu, dua pilihan yang kita ada iaitu,

  • Pilihan pertama: menjadi pengguna air yang bijak dengan memelihara kelestarian air sebagai anugerah Allah, atau
  • Pilihan ke dua: mengambil kesempatan dan membazirkan anugerah Allah ini yang akhirnya merugikan diri kita sendiri dan generasi seterusnya.  

Seumpama air, manusia dilahirkan dengan fitrah suci bersih. Hadis riwayat Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu, ia berkata:


قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : مَا مِنْ مَوْلُوْدٍ إِلاَّ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ

 

Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam bersabda: “Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah.”

 

Islam mengajar permulaan kehidupan manusia bermula dengan baik melalui perkahwinan yang diikat suci dari akad yang dituntut agama. Jika air suci lagi menyucikan, sifat kita sebagai khalifah pula perlulah soleh dan musleh, iaitu berusaha memperbaiki diri menjadi baik dan turut mengislahkan orang lain menjadi baik. Namun tidak dinafikan, dalam melalui fasa-fasa kehidupan harian, kita terdedah kepada  pelbagai pengaruh baik dan buruk yang akan membentuk keperibadian diri kita.

 

Sebagaimana air tadi, yang memerlukan pengurusan yang baik, pemeliharaan dan pemuliharaan agar terus kekal sebagai sumber air yang lestari dan terkawal dari mengakibatkan sebarang bencana yang memudaratkan. Begitu juga dengan kehidupan setiap hamba Allah ini, memerlukan pengurusan diri yang baik, peliharaan dan pemulihan dari kesan-kesan negatif serta kawalan diri daripada reaksi dan tindakan yang memudharat dan merosakkan.

 

Contohnya; jika pencemaran air berlaku, usaha untuk membaikpulih selalunya memerlukan tindakan segera dan perbelanjaan yang tinggi. Jika alam bertindakbalas melalui hukum dan peraturan semulajadinya, begitu juga dengan kehidupan kita. Oleh itu, untuk mengekang kiri dari terjebak kepada perkara-perkara yang menyeronokkan tetapi memudharatkan serta melanggar syariat, ianya memerlukan pengorbanan yang sangat tinggi dan istiqomah. Kerana, jika kita tersilap langkah dalam percaturan hidup, selalunya untuk kembali ke pangkal jalan, ianya melibatkan usaha, masa dan kewangan yang lebih serta perjalanan yang lebih panjang  untuk kita kembali dan membaikinya. Namun, Allah itu Maha Pengampun dan melihat kepada usaha. Setiap Langkah dan usaha kita ke arah kebaikan akan dikurniai ganjaran.

 

Dengan itu, marilah kita sentiasa berbaik sangka dengan Allah yang tidak pernah putus memberi kita peluang dan ruang untuk mengaturkan kehidupan yang lebih baik, dan Allah itu sentiasa bersama kita. Semakin kita berpegang teguh dan kuat memelihara syariat-syariat Allah, semakin dekat kita rasai kehadiran Allah memelihara diri kita.

 

Akhir kalam ‘Urus penggunaan air secara lebih efisyen kerana ianya nadi kehidupan, Uruslah kehidupan kita di dunia ini dengan cara yang diredhai Allah kerana itulah matlamat kehidupan dan dunia ini hanyalah jambatan kita ke Syurga Allah’. In sha Allah.

 

Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

******************

Ir Mazura Nor Zulkifli

Ketua Wanita IKRAM Ampang Jaya

Kepakaran: Hydraulics Engineering and River Basin Development


No comments:

Post a Comment