PERKONGSIAN ILMU DARI AL-QURAN
Allah Tabaraka wa Ta’ala berfirman:
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
-Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya),
-Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya).
Al-Zalzalah 99 : 7-8
**********
Berikut adalah huraian ringkas mengenai ayat-ayat diatas:
1)Sebab turunnya Al-Zalzalah ayat (7) dan (8):
Ibnu Abi Hatim meriwayatkan dari Said bin Jubair RA, dia berkata, “Ketika turun ayat
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan.
Al-Insan 76 : 8 ,
kaum Muslimin mengira bahawa mereka tidak akan diberi pahala jika memberikan sesuatu yang sedikit.
Sementara itu , kumpulan yang lainnya mengira bahawa mereka tidak dicela kerana melakukan dosa kecil , berdusta, melihat (perkara yang haram), ‘ghibah’ (mengumpat) dan yang semisalnya.
Allah SWT dikiranya hanya memberikan siksaan atas dosa-dosa besar saja. Oleh kerana itu , Allah SWT menurunkan surah Al-Zalzalah :7-8 diatas.
2)Rasulullah SAW menamakan ayat 7-8 itu sebagai ‘al-jami’ah al-fazzah’
(rumusan serba lengkap), apabila baginda ditanya tentang ‘zakat kaldai’. Baginda bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah RA:
“Allah tidak menurunkan mana-mana ayat mengenainya melainkan ayat ‘al-jami’ah al-fazzah’ ini : iaitu Al-Zalzalah (7) dan (8).
3)Maqatil berkata : “Ayat ini turun disebabkan oleh perbedaan tanggapan antara dua lelaki. Apabila turun ayat Al-Insan (8) salah seorang dari mereka didatangi oleh seorang peminta sedekah.
Peminta sedekah tersebut meminta dia memberikan kepadanya sebiji tamar, secebis roti dan sedikit kekacang. Lelaki tersebut berkata : “Permintaan ini amat sedikit, kita diberikan ganjaran berdasarkan (pemberian besar) yang kita berikan.” Seorang lelaki lagi pula memandang remeh terhadap dosa kecil. Dia berkata: “Aku tidak dikenakan apa-apa lantaran perbuatan aku ini.” Lalu Allah memberi galakan supaya melakukan kebaikan walaupun sedikit kerana ia lambat laun akan menjadi besar. Justeru itu , Nabi SAW telah bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim dari ‘Adi Ibn Abi Hatim:
“Jauhilah dari Neraka walau dengan
sedekahkan sebiji tamar. Sesiapa yang tidak memiliki apa-apa, maka dia (bersedekah dengan) mengucapkan kata-kata yang baik.”
4)Barang siapa yang beramal soleh didunia seberat semut kecil atau seberat butiran debu, maka dia akan dapat balasannya kelak dihari Kiamat sehingga menjadikan dia gembira. Demikian pula orang yang berbuat buruk didunia meskipun sedikit , dia pun akan mendapat balasannya sehingga hal itu menyakitkan hatinya.
Perkara ini senada dengan firmanNya yang berikut ini:
وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَىٰ بِنَا حَاسِبِينَ
Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal makhluk-makhluk pada) hari Kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun; dan jika (amalnya) itu seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan mendatangkannya (untuk ditimbang dan dihitung); dan cukuplah Kami sebagai Penghitung.
Al-Anbiya’ 21 : 47
5)Dalam Shahih al-Bukhari diriwayatkan dari Adi RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Takutlah kamu dengan Neraka, sekalipun (bersedekah) dengan separuh biji kurma. Barang siapa tidak mendapatkannya maka (tuturkanlah) dengan perkataan yang baik”
Juga diriwayatkan dari satu sabda baginda yang lain:
“Janganlah sekali-kali kamu meremehkan kebaikan walau sedikit pun. Meskipun kamu hanya menghulurkan timba untuk memberi minum orang yang meminta minum dan meskipun itu dengan wajah berseri ketika bertemu temanmu.”
6)Mengenai kebaikan-kebaikan kaum kafir, Ibnu Abbas RA berkata: “Tidaklah seseorang mukmin dan kafir itu melakukan kebaikan atau kejelekan melainkan Allah akan memperlihatkan kepadanya. Orang mukmin akan diampuni kejelekannya dan diberi pahala keatas kebaikannya. Sementara itu orang kafir kebaikannya akan ditolak dan disiksa kerana kejelekannya.
Berdasarkan hal itu, orang kafir akan disiksa kerana kekafirannya, sedangkan kebaikannya hanya akan bermanfaat baginya selama didunia saja, seperti menolak kejahatan atau menghindari bahaya dari dirinya. Ada pun diakhirat, kebaikannya itu tidak bermanfaat dan tidak dapat membebaskannya dari siksaan kekafiran yang mengekalkannya diNeraka.
Allah Ta’ala berfirman:
وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا
Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan.
Al-Furqan 25 : 23
7)Al-Quran juga membuat perbandingan yang hampir sama ketika berbicara disurah Al-Qari’ah ayat 6-9:
فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ
فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَّاضِيَةٍ
وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ
فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ
-Setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya,
-Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang.
-Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya,
-Maka tempat kembalinya ialah (Neraka) "Haawiyah"
Al-Qari’ah 101 : 6-9
8)Allah SWT menyampaikan khabar gembira ini kepada kaum mukmin , lelaki dan wanita yang mengerjakan amal-amal soleh bahawa mereka tetap merasakan balasan baik diSyurga berdasarkan firmanNya yang berikut ini:
وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا
Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.
An-Nisa’ 4:124
Kesimpulan
Dua ayat dari surah Al-Zalzalah diatas memberikan motivasi supaya orang-orang beriman berlumba-lumba untuk melakukan amal kebaikan meskipun sekadar bersedekah hanya sebiji tamar kepada seseorang yang sangat memerlukannya. Setiap amal kebaikan itu akan tetap dicatatkan dalam kitab catatan amalan setiap manusia seperti mana dinyatakan dalam firmanNya:
وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا
Dan Kitab-kitab Catatan Amal juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.
Al-Kahfi 18 : 49
Demikianlah Maha Adilnya Allah SWT, Dia tetap mencatatkan walau sekecil mana amal kebaikan dan amal kejahatan yang dilakukan oleh hamba-hambaNya didunia ini.
Oleh itu berwaspadalah dengan apa jua perbuatan yang kita lakukan dan juga setiap pertuturan yang dikeluarkan dari mulut kita agar kita tidak menyesal diakhirat kelak.
Akhir sekali berlumba-lumbalah kita mengerjakan amal kebajikan terutama membantu ahli masyarakat kita yang amat memerlukan pertolongan terutama golongan fakir miskin dan juga golongan yang memperjuangkan agama Allah Azza wa Jalla.
Allahu A’lam.
Rujukan
Tafsir Al-Munir Dr Wahba Az-Zuhaili - Jilid 15
Ikhlas Daripada
-Ir MahabobShuib-
IKRAM AJ
No comments:
Post a Comment