LEMBARAN JUZUK CINTA ILAHI (Siri 7)
———————————————
PELIHARALAH DIRIMU DARI AZAB ALLAH
———————————————
Allah Tabaraka wa Ta’ala berfirman:
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) fitnah siksaan (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha Berat azab seksaNya.
Al-Anfal 8:25
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Berikut adalah huraian ringkas mengenai ayat diatas:
1)Al-Fitnah : Cubaan , ujian ataupun bencana.
Makna ayat: Peliharalah dirimu, jangan sampai terjadi dikalangan kamu bencana-bencana yang tidak khusus menimpa keatas orang yang melakukan maksiat (dan kezaliman ), tidak dikhususkan kepada si pelaku maksiat sahaja atau yang melakukan perbuatan dosa.
Cubaan dan ujian ini ditimpakan secara menyeluruh jika musibah itu tidak dicabut atau diangkat oleh Allah SWT.
Diantara perkara-perkara yang biasa berlaku didalam masyarakat itu adalah
kemungkaran yang wujud secara berluasa , perpecahan suku-suku kaum ataupun bangsa yang sangat meruncing yang mencetuskan api permusuhan , merebaknya amalan-amalan bid’ah, penyelewengan akidah dan amalan agama dan keburukan lainnya dalam bidang akhlak, sosial dan ekonomi dalam masyarakat.
Ketika hal sebegini terjadi , dikalangan ahli masyarakat didapati sudah lemah dan terabai usaha ‘amar maaruf dan pencegahan kemungkaran, serta manusia sudah tidak memperdulikan kebobrokan yang berlaku disekelilingnya.Sikap anggota masyarakat adalah terlalu individualistik atau tidak mahu mengambiltahu hal orang lain.
2)Ibnu Abbas RA mengatakan mengenai penafsiran ayat ini: “Allah SWT melarang kaum muslimin untuk membiarkan kemungkaran terjadi dikalangan mereka,(sebab jika tidak ada pencegahan) maka Dia akan menurunkan azab secara menyeluruh kepada mereka semuanya.
3)Hadis-hadis yang ada kaitannya dengan ayat ini diantaranya:
Hadis Pertama:
Imam Ahmad bin Hambal meriwayatkan dari Huzaifah bin al-Yaman RA, bahawasanya Nabi Saw bersabda,
“Demi Dzat yang jiwaku ada ditanganNya, sungguh kalian akan beramar maaruf dan mencegah kemungkaran atau (kalau tidak dilaksanakan) hampir saja Allah akan
menimpakan azab kepada kalian, kemudian kalian sungguh-sungguh berdoa kepadaNya (minta dicabutkan azab), tetapi Allah tidak menunaikannya.”
Hadis Kedua:
Imam Ahmad bin Hambal meriwayatkan dari Ibnu Jarir bin Abdillah RA, bahawasanya Nabi SAW bersabda:
“Tidak ada suatu kelompok manusia dilakukan diantara mereka pelanggaran terhadap batasan Allah (kerja maksiat) , pada hal orang yang tidak bermaksiat lebih kuat dan lebih ramai dari orang yang melakukannya, namun mereka tidak mengubahnya, melainkan Allah akan merasakan hukuman kepada mereka semua.”
(Hadis ini juga diriwayatkan oleh Ibnu Majah).
Hadis Ketiga:
Hadis riwayat Imam Ahmad dari Nu’man bin Bashir RA ini agak panjang . Secara ringkasnya : “Nabi SAW mengumpamakan suasana mereka yang belayar didalam sebuah kapal. Mereka yang tinggal dibahagian ‘perut kapal’ tidak mahu guna tenaga mereka untuk naik keatas kapal bagi mendapatkan air. Sebaliknya mereka mengambil jalan mudah dengan menebuk dinding kapal untuk dapatkan air. Sekiranya perbuatan yang buruk dan berbahaya ini tidak ditegah oleh orang lain maka akan menyebabkan kapal jadi bocor dan karam. Akhirnya semua penumpang dan anak-anak kapal akan tenggelam . “
(Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari).
4)Dizaman para sahabat Nabi SAW sendiri telah berlaku suatu fitnah yang besar sesudah peristiwa pembunuhan Saidina Othman bin Affan RA . Pada masa itu berlakulah tidak puas hati dikalangan para pengikut Muawiyah bin Abu Sufyan RA terhadap Khalifah Ali bin Abi Talib KW sehingga berkesudahan dengan berlakunya Fitnatul Jamal (peristiwa unta) di Siffin yang mana mengorbankan ramai para sahabat Nabi SAW . Para perosak utama dalam masyarakat Islam pada masa itu adalah puak zindiq Yahudi, Majusi dan lainnya yang berperanan sebagai penghasud dan penyebar berita palsu dikalangan penyokong kedua belah pihak yang berselisih. Inilah sejarah hitam yang berlaku dikalangan para sahabat Rasulullah SAW.
5)Allah SWT mengatakan bahawa azab siksa Nya amat berat terhadap peribadi atau kaum yang menyalahi sunnahNya tanpa mengira samada penduduk yang menyalahi ataupun yang mematuhi perintah-perintahNya. Maknanya mereka yang melakukan kemungkaran dalam masyarakat akan menerima balasan azab dari Allah SWT, namun mereka yang berdiam diri dan tidak mengambil langkah pencegahannya akan juga menerima kesan akibatnya sekali.
6)Al-Quran telah menasihatkan umat Islam supaya mengambil pelajaran dari saranan yang terdapat dalam surah Al-A’raf yang berikut ini:
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka itu bertaqwa".
Al-A’raf 7:164
Ayat diatas mengajarkan bahawa hendaklah sentiasa ada orang-orang yang soleh dalam masyarakat yang bertindak sebagai penegur kepada kaumnya yang berbuat salah (iaitu Bani Israel dalam kes ini) yang keluar menangkap ikan pada hari terlarang (Sabtu). Janganlah pula ada ahli masyarakat menjadi seperti golongan yang ketiga iaitu yang memperkecilkan usaha orang yang soleh memberi ingatan kepada kumpulan yang melanggar perintah Tuhannya (Ashabul Sabat).
Kesimpulan
Semoga perkongsian diatas dapat dijadikan pengajaran kepada kita semua supaya sentiasa berasa sensitif dan mengambil berat keatas perkara yang terjadi dalam masyarakat ataupun dalam negara . Sekiranya masing-masing diam membisu sedangkan ada ahli masyarakat yang bertindak jahat sebagai “penebuk dinding kapal” , maka tunggulah mala petaka besar yang akan berlaku dan kesannya akan menimpa seluruh ahli masyarakat dan negara semuanya.
Allahu A’lam
Rujukan
Shahih Tafsir Ibnu Katsir - Jilid 4
Tafsir Al-Maraghiy - Jilid 5
Ikhlas Daripada
-Mahabob Shuib-
IKRAM AJ
#LembaranJuzukCintaIlahi
#wanitaIAJ
#IKRAMAJ
No comments:
Post a Comment